همگرا | سامانه‌ای هوشمند طراحی شد تا توان‌یابان آسان‌تر حرکت کنند

همگرا | سامانه‌ای هوشمند طراحی شد تا توان‌یابان آسان‌تر حرکت کنند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 81397
افزایش وزن یکی از مشکلاتی است که بسیار از توان‌یابان با آن مواجه هستند. این مشکل، فرآیند درمانی این افراد را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

برای حل این چالش و کمک به بیماران مبتلا به اختلال‌های حرکتی، سامانه‌ای طراحی و به تجاری‌سازی رسیده است که با معلق کردن بخشی از وزن بیمار، کار او را برای حرکت آسان‌می‌کند.

محمد لطفی مجری این پروژه فناورانه که با حمایت معاونت علمی و فناوری به تولید رسیده است با اشاره به کاهش مشکلات حرکتی توان‌یابان با این سامانه، داد:  راه رفتن نعمتی است که برخی انسان‌ها به دلایل مختلفی از آن محروم هستند. این دسته از بیماران، نیازمند خدمات و تمرین‌های منظم فیزیوتراپی هستند اما متاسفانه در بسیاری از مواقع، افراد به دلایل مختلف، از دریافت این خدمات محروم می‌مانند.

 

حل چالش‌های حرکتی

بر همین اساس و برای رفع نیاز این دسته از بیماران، فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان پیام‌آوران هنر و فناوری شرق تلاش خود را برای کمک به این دسته از توان‌یابان که شاید کمتر دیده شوند اما جمعیت قابل‌ملاحظه‌ای دارند، آغاز کرد.

از همان ابتدا تلاش شد فقط به جنبه فنی محصول توجه نشده بلکه نیاز واقعی جامعه مخاطب شناسایی شود. با ساخت نمونه اولیه محصول با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاییز 1398، امیدها برای ساخت محصولی کارآمد در تیم قوت گرفت؛ محصولی با نام سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک.

این سامانه برای افرادی که در راه رفتن مشکلات مربوط به عصب یا اسکلت دارند، کارآمد است. در این سامانه، به جای آن‌که کاردرمان‌گر یا اعضای خانواده، به شیوه سنتی، زیربغل توان‌یاب را گرفته و با تحمل فشار زیاد، او را راه ببرند و یا کمک کنند که برخی تمرینات را انجام دهد،

توان‌یاب با پوشیدن هارنس یا حمایل‌بند مناسب، به دستگاه، متصل شده و هر مقدار وزن که به تشخیص پزشک یا درمان‌گر لازم باشد، به‌صورت پویا، بخشی از وزن توانیاب تعلیق می‌شود و درنتیجه، شرایط را برای انجام تمرینات مستمر، متنوع، جدید و طولانی‌مدت فراهم می‌کند.

 

نتایج موفقیت‌آمیز

با استفاده از این دستگاه تمرینات متنوعی برای بهبود وضعیت حرکتی بیمار قابل انجام است. این ‌تمرینات شامل گیت و راه رفتن، پله، رمپ، اسکات و ... است که بسیاری از آن‌ها، تنها با دستگاه دینامیک قابل اجرا هستند. این دستگاه، توان‌یاب را نمی‌کشد بلکه با استفاده از یک دستگاه پیش‌ران و با استفاده از داده‌های چند حسگر دقیق، خود را با حرکت توان‌یاب، همگام می‌کند.

در مرحله طراحی و ساخت این دستگاه، تیم اولیه 5 نفره به مرور کامل‌تر شد. به طوری که در اواسط سال گذشته، MVP محصول ساخته و آزمون‌های بالینی تحت‌نظر سازمان بهزیستی خراسان رضوی، در یکی از کلینیک‌های توان‌بخشی مشهد روی نزدیک به 20 کودک انجام شد.

نتایج آزمون‌ها بسیار مفید و اثربخش بودند. با انجام موفقیت‌آمیز این تست‌ها، در مرحله بعد، برای اولین بار در جهان، دستگاه خانگی تعلیق دینامیک وزن و سپس، نسخه کلینیکال بزرگسال طراحی و ساخته شد.

 

قابل رقابت با محصولات خارجی

تنها سه شرکت آمریکایی در این سطح از تکنولوژی، دستگاه مشابه با این دستگاه را ساخته‌اند. کاربردهایی چون هوشمندسازی، رصد آنلاین، ارسال نتایج به صورت آنی، تشخیص مفاصل و آنالیز حرکتی بر روی این دستگاه، برای نخستین بار در جهان بر روی چنین دستگاهی پیاده می‌شود.

دستگاه‌های مشابه خارجی هنوز به ایران وارد نشده است اما قیمت آن، بالغ بر 250 هزار دلار یعنی بیش از 20 برابر محصول شرکت دانش‌بنیان پیام‌آوران است.

 

همکاری بیش از 18 نیروی انسانی متخصص

این محصول، ثمره یک کار بین‌رشته‌ای متشکل از 8 رشته ازجمله مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی نرم‌افزار، ‌مهندسی پزشکی، فیزیوتراپی، طراحی، خیاطی و هوش مصنوعی است و با همکاری جمعی از فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های ایران و دنیا به پیش می‌رود.

در حال حاضر بیش از 18 نفر در این پروژه، به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند. این شرکت در طول فعالیت، موفق به اخذ عنوان دانش‌بنیانی و مجوزهای مختلف از سازمان بهزیستی، انجمن فیزیوتراپی و . . . شده‌ و در مراحل پایانی دریافت مجوز اداره‌کل تجهیزات پزشکی است. این طرح همچنین، طرح برگزیده مسابقه تلویزیونی کارویا، طرح برگزیده در ستاد فناوری‌های همگرا و . . . شده است.

این محصول پرکاربرد و مهم با حمایت‌های مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به مرحله تولید و توسعه رسیده است.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
صرفه‌جویی در آب؛ سیستم آبیاری هوشمند باغ طراحی شد
صرفه‌جویی در آب؛ سیستم آبیاری هوشمند باغ طراحی شد
99/04/07 - 13:21
 بهبود دارو رسانی با استفاده از ربا‌ت‌های مینیاتوری
بهبود دارو رسانی با استفاده از ربا‌ت‌های مینیاتوری
96/12/16 - 12:29
 بررسی روند بهبود بیماران سرطانی با تحلیل شیوه استفاده از تلفن هوشمند
بررسی روند بهبود بیماران سرطانی با تحلیل شیوه استفاده از تلفن هوشمند
96/10/18 - 12:21
بیشتر بخوانیم